Referentiebestand/Bibliotheek & Matrix

Ik wil graag een eigen, aangepaste bibliotheek maken. Hoe doe ik dit?
Kan ik meerdere bibliotheken hanteren?
Hoe pas ik de Matrix aan?
Hoe zorg ik er voor dat mijn data niet wordt overschreven, wanneer de bibliotheek wordt ge-update?
Ik kan een element niet vinden in de bibliotheek?
Kan ik de prijzen uit de bibliotheek aanpassen naar voor onze organisatie geldende prijzen?
Waar kan ik de nieuwe Referentie voor dit jaar vinden?
Hoe kan ik de complete bibliotheek in O-Prognose uitprinten?


 
 


Instructievideo in HD:



Ieder onderhoudsplan kan dienen als bibliotheek. Er is echter maar 1 project als hoofdbibliotheek aangewezen, deze hoofdbibliotheek heeft de code 'REFERENTIE'.
Dit project wordt altijd als eerste getoond, wanneer u bijvoorbeeld een nieuw element wilt toevoegen.
U kunt verschillende strategieën toepassen:

Strategie 1. U past de meegeleverde bibliotheek aan.

Voordeel: Bij het toevoegen van een nieuw element zit u direct in de juiste bibliotheek. U hoeft niet te navigeren naar een aangepaste bibliotheek.
U vindt de bibliotheek REFERENTIE in de projectenverkenner in project:
'Referenties > Referenties > Referenties > REFERENTIE'.

Strategie 2. U creëert een onderlegger.

U zoekt een uitgebreid onderhoudsplan op (bijvoorbeeld een school) en kopieert deze. Deze geeft u bijvoorbeeld de naam: 'REF-SCHOOL'.
U zet de hoeveelheden op '0' of '1' en maakt er verder een algemeen onderhoudsplan van.
Voordeel: De officiële bibliotheek blijft intact.

Strategie 3. U maakt een nieuw project aan.

U maakt een nieuw project aan of u maakt een kopie van de meegeleverde bibliotheek en noemt deze bibliotheek bijvoorbeeld 'REF-EDIT'.
U neemt met 'Element toevoegen' alle elementen die u veel gebruikt, op.
Vervolgens loopt u alle elementen langs en controleert u prijzen en cycli.
U past de prijzen en cycli aan, indien nodig.
Ook kunt u alvast veel voorkomende gebreken bij de elementen opnemen. Dit kan het proces van het invoeren van een nieuw plan versnellen.
Voordeel: De officiële bibliotheek blijft intact.

 


Ja, u kunt met meerdere bibliotheken werken in O-Prognose.
Enkele voorbeelden:
  • U hebt een bibliotheek waar alleen CV ketels en alle onderdelen zijn genoemd. Dit kan erg overzichtelijk zijn tijdens het bijwerken van bibliotheek.
  • U hebt een bibliotheek die u hanteert voor woningcorporaties en een aparte bibliotheek met elementen en prijzen die u gebruikt bij scholen.
  • U hanteert de standaard bibliotheek van O-Prognose, maar het schilderwerk, dakbedekking en voegwerk hebt u in een eigen bibliotheek opgenomen. De reden hiervan kan zijn dat u prijsafspraken over deze onderdelen hebt gemaakt. Vooral bij het updaten van prijzen, houdt u zo een goed overzicht over uw eigen prijzen en de prijzen van de standaard bibliotheek.
    Tijdens het toevoegen van elementen krijgt u de keuze om een bibliotheek te kiezen.

     


  • Navigeer naar de projectenverkenner.
  • Open het project 'Referenties'.
    In het project Referenties staat het object: 'MATRIX'.
  • Dubbelklik op het object MATRIX. De MATRIX wordt geopend.
  • Navigeer naar de module Elementen.
    U ziet dat alle elementen uit de MATRIX worden getoond. U kunt nu elementen toevoegen en teksten, prijzen en cycli wijzigen.
    Wanneer de MATRIX naar wens is aangepast, kunt u de aangepaste MATRIX gelijk gebruiken in uw projecten.

     


    Wanneer er een nieuwe bibliotheek wordt geleverd, zal deze altijd als een kopie naast de oude worden geïmporteerd. Overschrijven gebeurt daarom nooit.
    Afhankelijk van de strategie de u hebt gekozen met de bibliotheek, kunt u nu zelf bepalen hoe u met de nieuwe bibliotheek omgaat.

    Optie 1. U hebt geen aanpassingen in de bibliotheek van O-Prognose gemaakt:

  • Hernoem de originele bibliotheek naar bijvoorbeeld 'REF2013'. U kunt de nieuwe bibliotheek direct importeren.
    Mogelijk hebt u naast de O-Prognose bibliotheek nog een eigen bibliotheek gemaakt. Het importeren van de nieuwe bibliotheek heeft geen invloed op uw andere bibliotheken.

    Optie 2. U hebt wel aanpassingen in de bibliotheek van O-Prognose gemaakt:

  • Importeer de nieuwe bibliotheek.
  • Klik opde knop Systeembeheer.
  • Klik op de knop Actualiseren.
  • Klik op de knop Een object actualiseren aan de hand van een onderlegger object. Op deze manier kunt u de verschillen opzoeken en overnemen in de bibliotheek.
    Hebt u nieuwe regels in de bibliotheek toegevoegd? Dan dient u deze regels ook over te nemen.

     


    O-Prognose bevat een grote bibliotheek met veel voor komende elementen. Het kan echter wel voor komen dat een element dat u nodig heeft, niet in onze bibliotheek is opgenomen.
    Gelukkig kunt u zelf eenvoudig een element aanmaken. Dit kan op twee manieren:

    Optie 1. Een bestaand element aanpassen:

  • U gaat met de muis in het venster elementen staan en klikt met de rechtermuisknop.
  • Vervolgens klikt u op de knop Element toevoegen.
  • Kies een element wat het meest lijkt op het gewenste element.
  • Pas vervolgens de omschrijving en andere eigenschappen naar wens aan.

    Optie 2. Een blanco element invullen:

  • U gaat met de muis in het venster elementen staan en klikt met de rechtermuisknop.
  • Vervolgens klikt u op de knop Element toevoegen.
  • Klik op de knop Blanco.
  • Pas vervolgens de omschrijving en andere eigenschappen naar wens aan.
    warning (1K) Vergeet in beide gevallen niet de handelingen toe te voegen/ te wijzigen:
  • U gaat met de muis in het handelingen scherm staan en klikt met de rechtermuisknop.
  • Klik op de knop Verwijderen of Toevoegen handeling.

     


    Prijzen in de bibliotheek zijn gebaseerd op een landelijk gemiddelde. De eigen prijzen kunnen dus nog wel eens afwijken. Wanneer u deze prijzen wenst aan te passen, kunt u op de volgende manier te werk gaan: Naast de mogelijkheid om per object eigen elementen toe te voegen, kunt u ook de bibliotheek voorzien van eigen informatie.

    Werkwijze:
  • Navigeer in de objectenlijst naar het REFERENTIE bestand.
  • Open het object 'REFERENTIE'. U kunt nu net als bij een bestaand object, elementen toevoegen en wijzigen.
  • Navigeer met de muis naar het elementenscherm.
  • Klik op de rechtermuisknop.
  • Klik op de knop Toevoegen element.
  • Kies een element dat het meest overeenkomt met het gewenste element.
  • Overschrijf de prijs die vermeld staat in de kolom 'Norm'.

     


    De actuele Referentie wordt u op verzoek toegestuurd via e-mail.
    Neem contact op met de helpdesk. U kunt de helpdesk een e-mailbericht sturen, of u kunt bellen met ons algemene telefoonnummer: 088-0449309.

     


    Optie 1 - uitdraai 50 jaren voor Excel export:


  • Open O-Prognose.
  • Klik op de knop Printen.
  • Onder kopje 6. Excel export kies je voor '50 jaren gedetailleerd (Excel).
  • Klik op de knop Voorbeeld.
  • Kies voor het object 'REFERENTIE' wanneer je objecten moet selecteren.
  • Klik op de knop Voltooien om het rapport te genereren (Excel sheet). Wanneer je nu deze Excel sheet opent, kun je de ongewenste kolommen verwijderen.

    Optie 2 - Planning (financieel) exporteren naar Excel:


  • Open O-Prognose.
  • Open het object 'REFERENTIE'.
  • Klik op de knop Planning.
  • Klik op de knop Knop Verander weergave Financiele planning om de Financiele weergave te openen.
  • Met de veldkiezer kun je vervolgens gewenste velden toevoegen aan de weergave. Je kunt natuurlijk ook ongewenste velden verwijderen.

    Zie onderstaande link voor meer informatie over de Veldkiezer:
    Veldkiezer

  • Klik op de knop Knop Verander weergave Financiele planning om de Financiële weergave op te slaan in een Excel bestand (.xlsx).
    Er wordt een Verkenner scherm geopend om een opslaglocatie aan te geven. Indien gewenst kun je de gegevens nu verder bewerken in Excel.


  • Laatst bijgewerkt: augustus 2020