Databases

Wat is het verschil tussen VistaDb en SQL Server?
Hoe maak ik een back-up?
Hoe kan ik de automatische back-up instellen?
Hoe zet ik een backup van een database terug?
Hoe kan ik mijn VistaDb database opsplitsen?
Waarom is mijn database traag geworden?


 
 


SQL Server:

De Enterprise versie van O-Prognose maakt gebruik van een SQL database. O-Prognose EE is hiervoor helemaal geschikt gemaakt. Er zal geen snelheidsverlies optreden. U kunt zonder problemen met meer dan 20 personen tegelijk in de database werken.
info (1K) De online versie van O-Prognose (Hosting SaaS) is ook een EE versie.

VistaDb:

De SE versie van O-Prognose maakt gebruik van een VistaDB database. Met de VistaDB database is het -technisch- ook mogelijk om met meerdere personen tegelijk in hetzelfde project te werken, maar u bent wel sterk afhankelijk van de snelheid van uw netwerk. U kunt maximaal met 2 personen tegelijk in de database (of het project) werken, zonder vertragingen.

 


Wanneer u een back-up uitvoert, worden alle bestanden van uw database in een ZIP-bestand ingepakt. Deze bestanden worden weggeschreven in een subdirectory van O-Prognose. Wacht tot het maken van de back-up gereed is.

Werkwijze:
 


Werkwijze:
 


Voor de VistaDb database:

Er zijn 3 mogelijkheden:

1] U hebt een backup gemaakt met de ingebouwde optie in O-Prognose
U dient eerst de locatie voor opslag van de backups te kennen. Deze locatie vindt u als volgt:

  • Klik op Bestand.
  • Klik op Instellingen.
  • Open het tabblad 'Administratie'.
  • Navigeer naar de optie 'Bestandslocaties/BackupMap'.
  • Noteer de locatie van de backup.
  • Sluit O-Prognose af.
  • Ga met de Windows Verkenner naar de map die als backupmap is genoemd. Bijvoorbeeld: c:\opdata\backup. In deze map staan de backup bestanden in zip-formaat.
  • Bekijk de datum van de bestanden en beoordeel welke database u terug wilt zetten.
  • Open het ZIP bestand en pak het uit naar de locatie die u heeft genoteerd. U kunt de huidige database overschrijven.
  • Start O-Prognose opnieuw op.
    info (1K) U kunt de database eventueel ook onder een andere naam opslaan:
  • Start O-Prognose opnieuw op.
  • Stel bij Bestand - Instellingen de verwijzing naar de juiste database in.

    2] Er is door de systeembeheerder een back-up gemaakt van de database. (Bijvoorbeeld op het netwerk)

  • Vraag de systeembeheerder of hij de database (van een bepaalde datum) terug kan plaatsen. De systeembeheerder gebruikt vaak specialistische software om een back-up te maken en terug te zetten.

    3] Een onderhoudsplan terugplaatsen door middel van een import/export bestand.
    U kunt van een onderhoudsplan een exportbestand maken. In dat geval maakt u niet van de gehele database een back-up, maar van 1 specifiek onderhoudsplan. De bestanden die samen het onderhoudsplan vormen, worden in een ZIP bestand opgeslagen in de export map.
    Door het exportbestand daarna te importeren, hebt u in feite een back-up teruggezet. Klik op de links voor meer informatie over: Importeren en Exporteren.

    Voor de SQL database:

    De backup van een SQL database wordt weggeschreven in een BAK-bestand.
    Wij raden u aan om een back-up van een SQL database alleen door een systeembeheerder terug te laten zetten.

     


    Stap 1: Vindt de locatie van de database op de schijf.

  • Open O-Prognose.
  • Klik op Bestand - Instellingen - tabblad 'Database'.
  • U vindt de locatie van de database in het veld 'Database koppeling'.

  • Stap 2: Kopieer de database.

  • Navigeer met behulp van de Windows Verkenner naar de locatie die u zojuist hebt opgezocht.
  • Kopieer de zojuist opgezochte database.
  • Geef de kopie van de database een duidelijke naam (bijvoorbeeld een jaartal met de naam van het bedrijf).

    Stap 3: Koppel de database in O-Prognose.

    Voor instructies kijkt u op de volgende pagina: tabblad Database.

    Stap 4: Verwijder de ongewenste projecten.

  • Verwijder de ongewenste projecten. Voor instructies kijkt u op de volgende pagina: Project verwijderen.
  • Koppel de originele database.
  • Verwijder hier de projecten die u nog in de kopie van de database heeft staan. U heeft nu 2 databases. Op dezelfde manier kunt u ook een nieuwe, lege database aanmaken.

     


    Na verloop van tijd kan een database traag gaan reageren op informatieaanvragen.
    Dit kan de volgende oorzaken hebben:

    Hebben bovenstaande oplossingen het probleem niet opgelost? Neem dan contact op met onze helpdesk.
    U kunt ook bellen naar ons algemene telefoonnummer: 085-0449309.


  • Laatst bijgewerkt: december 2023